Oavsett vilken bransch du jobbar i brukar det behövas ett kontor som fast punkt. Någonstans där du kan möta kunder eller sitta i lugn och ro med det administrativa när det behövs. Är du egenföretagare kanske ditt kontor är hemma vid köksbordet, åtminstone under uppstartfasen. Har du anställda kan det vara bättre med ett mer professionellt kontor, kanske i verksamhetslokalen om du har en sådan. Den som inte riktigt trivs med att sitta ensam på ett kontor kanske söker sig till ett kontorshotell för att få kollegor eller i detta fall snarare kontorsgrannar som hyr på samma ställe. Då finns det någon att prata med på kafferasten även om man jobbar i olika branscher.

Öka lönsamheten

För den som börjar som ensamföretagare hemma vid köksbordetkan det vara ett stort steg att plötsligt börja hyra lokal någonstans. Det blir på något sätt bara en kostnad trots att det egentligen är en investering i ett mer professionellt förhållningssätt till företagandet. Kanske har du länge varit ditt eget varumärke och vuxit sakta ett tag. Våga satsa på dig själv, bygg ditt varumärke och hitta finansiering så du kan växa och nå dina mål.

Den som vill satsa seriöst behöver naturligtvis också öka sin synlighet för att öka lönsamheten. Det handlar om att bygga ditt varumärke. Satsa på professionell webbdesign där det du erbjuder blir tydligt och klart för kunderna. Nystartare kanske tror att webbdesign är något man lika gärna kan göra själv, men det är ungefär som köksbordet. Visst går det att jobba vid det då och då, men vill man satsa professionellt behövs ett riktigt kontor och en genomtänkt närvaro på nätet, vilket definitivt inkluderar bra webbdesign med funktioner som gör det lätt för kunderna att agera.

Aktiebolag eller enskild firma

Fundera också över din bolagsform om du tänker satsa lite mer än tidigare. Ett aktiebolag uppfattas av många som något mer seriöst och stabilt än till exempel en enskild firma. Ta reda på skillnaderna och överväg noga vad som passar bäst för dig, din verksamhet och framför allt dina kunder.

Att vara företagare är att vara modig, men också att vilja vara sin egen lyckas smed. Gör inte misstaget att tro att du kan göra precis allt själv bara för det. Det sammanlagda resultatet blir väldigt mycket bättre om du ägnar dig helhjärtat åt det som är din specialitet och köper in hjälp till sådant som också måste göras, men som kanske inte är ditt bästa område. Det kan vara allt från städning av lokal, till redovisning och webbdesign eller strategier för sociala medier och sälj. Prata och bolla med andra företagare, bygg nätverk med intressenter och ofta kan det faktiskt gynna ditt företag om du börjar se andra i liknande branscher som kollegor i stället för konkurrenter.