Det finns mycket att tänka på när man skall hyra en kontorslokal. Först och främst skall lokalen såklart passa verksamhetens natur och vara lagom stor för ändamålet och antalet anställda. Dessutom skall lokalerna ligga på en geografisk plats som passar företaget och dess dagliga verksamhet. Näst efter detta kommer naturligtvis hyran. Den skall såklart vara skälig och måste ligga inom ditt företags budget. Kontraktets villkor är också av allra högsta vikt, läs igenom det noga så att du inte råkar ut för några obehagliga överraskningar. Titta speciellt på vad som ingår i hyran – el, värme, internet och liknande – ingår det eller tillkommer det utöver hyran? Uppsägningstider är också en viktig detalj att kontrollera, både din och hyresvärdens.
Gör en yttre besiktning
Hyr man en hel byggnad, till exempel en villa där det finns kontor, kan det vara bra att göra en yttre inspektion innan man signerar kontraktet. Då vet man vilket skick villan befinner sig i vid uthyrningstillfället och kan inte blir ansvarig för eventuella skador. Be fastighetsägaren att anlita en besiktningsman som kan undersöka byggnaden både på in- och utsidan. Det kan även vara bra att ta hjälp av Villatakspecialisten. Taket är en byggnads viktigaste, men också mest sårbara, del och Villatakspecialisten kan säkerställa att det är i gott skick och inte läcker någonstans.
Undvik spontanitet – följ planen
Det kan tyckas vara mycket att tänka på men faktum är att det kan ha stor betydelse för verksamhetens framgång att man hittar en bra lokal. Därför rekommenderar vi alltid att man tittar på många olika alternativ innan man bestämmer sig. Här finner du en liten checklista som du kan följa för att hitta rätt lokaler för just din verksamhet. Det är viktigt att ta sin tid och välja med omsorg, inte bara ta första bästa erbjudande. Var noggrann så kommer du inte att behöva ångra ditt beslut.